זכיינות – איך בוחרים זכיין

זכיינות לבית קפה

אם אתם מחליטים לחלק זיכיון להפעלת סניף ברשת שלכם או למכירת מוצרים כאלה ואחרים באופן בלעדי, אז מן הסתם, עליכם למצוא זכיין שיעמוד בתנאים שלכם. לא מדובר רק בתנאים הכלכליים שאתם דורשים אלא גם תנאים אחרים. 

כאן עולה שאלה, מה הם בעצם אותם תנאים שאתם צריכים להציב על מנת לתת זכיינות לגורם כזה או אחר, ועל פי מה אתם קובעים למי נתת אותו. במאמר זה אנחנו נתייחס לשאלה כיצד מחלקים זיכיון ועל פי אילו פרמטרים קובעים למי לתת אותו. 

ברמת העיקרון, בשביל לחלק זיכיון אתם יכולים לעבוד בכמה מישורים. יש את המישור של המכרז. אתם קובעים תנאי מכרז ומציעים לכל מי שרוצה לגשת אליו. מי שעומד בתנאים ייבחן על ידכם ואז תחליטו מי הכי מתאים לכם. יש אפשרות שאתם תקבלו פניות מגורמים שונים ועל פי התרשמות אישית תחליטו מי מתאים לכם. אפשרות נוספת, שאתם תפנו בעצמכם לגורמים שונים להציע להם זיכיון. 

מה צריכים להיות התנאים לקבלת זיכיון

זכיינות היא מתן רישיון לפעול תחת השם, הלוגו והתנאים שאתם קובעים לזכיינים. בצורה כזו אתם יכולים להתפשט בכל הארץ, מבלי שאתם אמורים לנהל את העסק, אלא לכל סניף, לכל חנות, יש בעל זיכיון שאמור לנהל אותה. 

בשביל שתוכלו לבחור את האנשים הנכונים לקבל מכם את הזכיינות, עליכם לקבוע תנאים הגיוניים וסבירים. למשל, אתם צריכים לקבוע, תנאי סף מבחינה כלכלית, תנאי סף מבחינת ידע ואיכות, וכן אתם צריכים לקבוע תנאים מסוימים לגבי כל מה שקשור לפעילות בתחום. 

מבחינה כלכלית, מאחר ומדובר ברכישת הזיכיון ובהפעלתו, אז ברור שלא כל אחד יכול לעמוד בתנאי הסף. אתם צריכים להחליט מה הסכום אותו יידרשו המועמדים לשלם. זו אגב תהיה אחת הדרכים שלכם להרוויח מהתהליך. 

מבחינת ידע, אתם יכולים לדרוש ניסיון בניהול, ניסיון בשיווק ופרסום וכל מה שנדרש בשביל להפוך את הזיכיון לאיכותי ולקדם אותו. 

כמו כן, אתם יכולים לקבוע תנאי סף אחרים שיעזרו לכם לסנן ולהחליט בצורה טובה יותר מי יכול לקבל את הזיכיון, זאת על מנת שמראש לא כל אחד ייגש למכרז או יפנה אליכם, ואתם תוכלו לבחור את הטובים ביותר.